Previous Next

A Világkupa győztes diéta

Büszke vagyok, hogy részese lehetek ennek az örömnek is!
Nem csak, hogy 2 világkupa győzelmet könyvelhettünk el a Budapesten megrendezett 2016-os ITF Taekwon-do Világkupán, de mindezt egy olyan szuper diétával, ami nem hogy nem csökkentette Csabi mester energiáját, de a felkészülés ideje alatt végig jó hangulatú volt, és tudott koncentrálni a feladataira, munkájára, mint személyi edző, klubvezető taekwon-do mester és szövetségi kapitány. És amire a leges-legbüszkébb vagyok, az hogy vízhajtást sem alkalmaztunk! 
Ez miért olyan nagy dolog???

Versenyfelkészülés – Súlykategóriás versenyek:

A klasszikus súlycsoportos diétában (sokszor csak a verseny előtt 2-3 nappal kezdik a fogyasztást) nagy szerepet játszik a drasztikusan kis mennyiségű vízfogyasztás - utolsó 3 nap a vízhajtás, naponta mindössze 3dl (!!!) vizet fogyasztanak, ilyen például a birkózás, az ökölvívás, harcművészetek és az MMA is stb.

Természetesen a szabályok sportágról sportágra eltérőek, és időnként változnak is a versenyzők védelmének érdekében, de még mindig sokan alkalmazzák a klasszikus módszereket.

A megfelelő diéta összeállítása sok tényezőt vesz figyelembe: a versenyző sportteljesítményét, testtömegét, testzsírarányát, életkorát. Tisztában kell lenni a testalkati adottságokkal, örökletes tulajdonságokkal, fizikai, lelki, szellemi tűrőképességgel.

A nem megfelelő tápanyagbevitel fehérje-, ásványi anyag-, vitaminveszteséghez vezet. Ez az egészségre egyértelműen káros és rossz hatással lesz a teljesítményre (a vízvesztés a következő tünetekhez vezethet: fejfájás, szédülés, hamarabb éri el a teljesítőképesség határait és nő a pulzus - növelik a szív- keringési rendszer betegségeit)!!

Mérlegelésnél gyakran előfordul, hogy az eleve kiéheztetett, dehidratált versenyző mégsem fér bele a kategóriájába, ilyenkor kap egy órát, hogy ezt még összehozza. Van, hogy beöltöznek tetőtől talpig és futnak. Akár még szaunáznak is, vagy egyszerűen csak neki állnak köpködni, esetleg más izzasztó technikákat alkalmazni, így a lehető legtöbb verejtéket és folyadékot juttassák ki a szervezetükből, abból a kevésből, ami maradt. Hiszen zsírt ebben a stádiumban már elég nehéz veszíteni.

A víz nem rendelkezik energiatartalommal és extra súlyt sem szabadna, hogy jelentsen! Ellenben nélkülözhetetlen a sejtek működéséhez és a megfelelő szénhidrát ellátottsághoz! A fent felsorolt módszerek a fellépő dehidratáltság bekövetkeztében életveszélyesek lehetnek!

Majd ezek után kell még kiállniuk és teljesíteni…

A mérlegelés után pedig visszatérnek a szokásos étrendhez, sőt, még hajlamosak is túlenni magukat, ezzel ismét leterhelve a szervezetüket.
A versenyzőket eleve folyamatos stressz éri az edzéseken, a szervezetük próbál a minimalizált energiabevitelből működni, felhasználja azon kevés ásványi anyagokat és vitaminokat, melyek visszapótlása alapvető dolog kellene, hogy legyen. Ez embert próbáló, mind fizikailag és lelkileg is megterhelő. És ami szintén nem elhanyagolható, sérülés veszéllyel is járhat!

A felkészülés alatt még idegrendszeri károsodás is felléphet a rosszul megválasztott diéta miatt! 

Csabi a tanácsaimra eleve odafigyel az étkezésére, így nem stresszelte a diéta gondolata sem. Nem terheltük a szervezetét hirtelen megvonásokkal, és szépen, tudatosan és fokozatosan fogyasztottuk le a versenyre.

Aktív életmódjába beépítettük a számára szükséges táplálék kiegészítőket. Minden edzése előtt és után figyeltünk ezek bevitelére és a regenerációra. Ennek a tudatosan felépített rendszernek köszönhetően 39 évesen is energikusan és sérülésmentesen végigcsinálta az 5 versenynapot, kiemelkedő teljesítményt nyújtva versenyzőként és edzőként egyaránt.

Még egyszer gratulálok a Csapatnak és a Magyar Válogatottnak!

- Eni -

6th ITF Taekwon-do World Cup 2016, Hungary

A vesenyen készült fotó a Taekwon-do Infoportál tulajdona!

 

© 2017-2019 Marton Enikő és Békássy Csaba - Minden jog fenntartva. Sablon: JoomShaper

A kényelmes és biztonságos online fizetést az OTP SimplePay rendszere biztosítja.