3 felismerés, ami számodra is értékes lehet

Nemrég magasdanos továbbképzésen jártam mestertársaimmal, és 3 felismerést tettem a tanítással, a mozgással és az élettel kapcsolatban.


Sporttársaimmal, klubvezetőkkel, más edzőkkel egész napos továbbképzésen – vagyis inkább gyakorláson, úgynevezett magasdanos szemináriumon vettem részt, ami azt jelenti, hogy a taekwon-do 24 formagyakorlatából az “utolsó” tizenkettőt gyakoroltunk – közel hat órán át.

Magasdanos szeminárium - 2022-11-12 - Csoportkép VI-Ix. danosok
Fotó: MITSZ – Szalai Tőkés Renáta

Ebben a pár órában 3 felismerést tettem:

  1. Amit tanítasz, abban vagy a legjobb

Azokat a gyakorlatokat, amiket én is tanítok, sokkal magabiztosabban, részletekbe menően ismerem. Nem csak végrehajtani tudom a feladatot, hanem elmondani, hogy mi, hol, miért úgy…

Neked ez miért érdekes?

Ha valamiben jó vagy, de még jobb szeretnél lenni – kezdd el tanítani, továbbadni a tudásod.
Ezáltal még jobban elmélyedsz benne, és még jobb leszel…

Ehhez persze nem kell edzőnek vagy tanárnak állnod.
Taníthatsz a munkahelyeden (mentorálsz egy kezdőt)…
Taníthatsz a családodban vagy a barátaid körében (pl. a hobbiddal kapcsolatos tudásod is megoszthatod).

Gyakorlás, tanulás VI. dan felett...
Fotó: MITSZ – Szalai Tőkés Renáta
  1. Az vagy, amit gyakorolsz

Ez klasszikus mondás edzői körökben, és igaz a funkcionális edzésekre éppúgy, mint a harcművészetre (vagy bármilyen más mozgásra).

Amiket én gyakorlok – mondjuk például a versenyekre való felkészülések során, azokkal a mozgásokkal is “baráti” a viszonyom. Jól érzem magam a mozgás során, örömet okoz az egyes mozdulatok, koreográfiák kivitelezése.

Neked ez miért érdekes?

Ha szeretnél erősebb lenni, akkor erőnléti edzéseket végezz saját testsúllyal vagy súlyzókkal.
Ha szeretnél lazább, rugalmasabb lenni, akkor fektess hangsúlyt (vagyis szánj időt) a nyújtása, hengerezésre.
Ha szeretnél jobb állóképességet, akkor javítanod kell a keringési és légzőrendszereid teljesítményét – jöhetnek a séták, bringa, úszás vagy futás.

Máté Zoltán VII. danos mester bemelegítést tart...
Fotó: MITSZ – Szalai Tőkés Renáta
  1. Soha ne mondd, hogy túl öreg vagy már valamihez

A szeminárium legszebb percei azok voltak, amikor az egyik rangidős mesterünk – 60 év felett – olyan elegánsan, tartással mutatta be az utolsó formagyakorlatot, hogy azt mindannyian – mi negyvenesek 🙃 – meghatódva néztük, és komolyan inspirálódtunk általa.
Pedig engem nem kell meggyőzni, hogy vegyem fel az edzőruhám, és gyakoroljak. 😊

De ez még nekem is óriási löketet adott ahhoz, hogy most tegyem bele az energiát abba, hogy húsz év múlva is “a topon legyek” fizikailag, szellemileg…

Neked ez miért érdekes?

Mert SOHA SEM KÉSŐ.

Akár negyven felett is el lehet kezdeni sportolni – erre személyes referenciáim is vannak a sportolóim között. 😉

Soha sem késő beilleszteni a napjaidba a mozgást.
Soha sem késő változtatni a rutinjaidon.
Soha sem késő új dolgokat kipróbálni.

Taníts.

Gyakorolj.

Csináld.

Még ma.

Szép hetet, sok mozgást, Neked, Nekünk!

Csabi

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük